Warning: mysql_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /www/a/k/u2856/public_html/myweb.php on line 63
Auto na vzduch - je to možné ?



Auto na vzduch - je to možné ? Vydané dňa 05. 11. 2005 (7837 x prečítané) Doprava
Človek by si myslel, že neexistuje geniálnejšia myšlienka ako jazdiť na vzduch. Dalo by sa povedať, že odzvonilo ropným gigantom a životné prostredie je zachránené. Avšak nieje všetko zlato, čo sa blyští. Pri získavaní informácií je potrebné preverovať všetky dostupné zdroje a čítať aj medzi riadkami aby človek ušetril ne málo vynaloženej energie, času a hlavne peňazí.

Základná koncepcia motora takéhoto auta vychádza so vznetového motora. V každom motore je hlavnou pracovnou látkou vzduch (s výnimkou steerlingových s uzavretým okruhom) a palivo je určené len na dodanie energie pre jej činnosť. Preto je jedno akým spôsobom ohrievame pracovnú látku (nafta, benzín, olej, alkohol, vodík). Netreba však zabudnúť, že všetky stroje energiu len premieňajú a sú podriadené prísnym zákonom fyziky a matematika tiež nepustí.

Základné údaje a vyobrazenie funkčných prototypov je možné nájsť na niekoľkých adresách (http://www.autonavzduch.cz, http://http://www.volny.cz/muti/letem_special/auto_na_vzduch/auto_na_vzduch.htm, http://auto.howstuffworks.com/air-car.htm, alebo oficiálnych stránkach MDI), aj keď sa nejedná o prevratnú novinku tohto roka, je to koncept vhodný pre analýzu uvádzaných údajov.

Motor je hlavnou časťou „super lacného“ automobilu. Keď odfiltrujeme informácie od zázračných čistiacich účinkoch tohto motora, ktoré sú len miereným marketingovým ťahom (aj keď sú z časti pravdivé) zostanú nám technické informácie, ktoré sú z pre mňa nepochopiteľných dôvodov veľmi nepresné. Napríklad stránkawww.autonavzduch.cz si odporuje pri prezentácii princípu a odpovediach v diskusnom fóre. Napríklad výkon motora, ktorý umožňuje jazdu v meste po 10hodín je 25kW (čo je 250kW/h), ale na opätovné naplnenie nádrží vám stačí „kompresorík“ s výkonom 5kW, ktorý to stihne za 3-4 hodiny (čo je 15-20kW/h). Na oficiálnych stránkach o výkone kompresora nič nehovoria, len to že je malý a doplní nádrže v priemere za 5,5 hodiny. Takže ak motor nedokáže zdesaťnásobiť energiu (čo je principiálne nemožné), tak ten „malý“ kompresor musí mať výkon aspoň 45kW.

Nádrže pojmú 90m kubických vzduchu (90 000 litrov) stlačeného na 30Mpa (300atm, 300bar), ktoré majú spolu objem 300litrov. Toto je celkom v poriadku až do chvíle, keď vo fóre dostáva čitateľ odpoveď spomínajúcu 90litrové nádrže, čo je fyzikálne nemožné. Vozidlo má 4 nádrže na stlačený vzduch a keby sa myslel objem každej, tak spolu majú 360 litrov, takže ani tento prípad fyzikálne nefunguje.

Klimatizácia a vykurovanie sú pre tento typ pohonu oproti konvenčným (spaľovacím) pohonom v opačnom postavení. Na klimatizáciu sa využíva odpadový „chlad“, nakoľko výfukové plyny (vzduch) má teplotu v rozmedzí 0 až -30 stupňov Celzia (samozrejme originál hovorí o 0 až -15°C). Samozrejme že na kúrenie tým pádom musíme ukrojiť z výkonu motora, čo nám samozrejme zníži dojazd a zvýši cenu na kilometer. Pri výkone motora 25kW (pre sériovú výrobu, ak vôbec niekedy bude by to malo byť 50k) to môže byť až 20% a pri dnešných audio súpravách, GPS, mobiloch, notebookoch, DVD prehrávačoch a iných spotrebičoch, ktoré sú v automobiloch sa celkové náklady môžu vyšplhať na niekoľkonásobok pôvodných prezentovaných údajov.

Komfort prevádzky bude tiež na zváženie, pretože sieť „nafukovacích“ staníc neexistuje a málokto má každých 200-300km prípojku do elektrickej siete. Samozrejme takéto vozidlo je primárne určené do mestskej premávky, kde pri riadenej spotrebe „paliva“ môže ušetriť asi 30-40% (môj veľmi hrubý odhad, nakoľko nieje dôležité prepočítavať všetky možné premeny energie a ich účinnosti, a nieje jasné čo všetko okrem motora bude v automobile energiu „spotrebovávať“) „paliva“. Takže ak si zakúpite takéto vozítko za cca 350.000,- Sk uvažujte, že budete musieť sledovať obsah nádrže omnoho úzkostlivejšie, lebo ani elektrickú energiu a ani stlačený vzduch si v kanistri nedonesiete.

Na záver by som chcel zdôrazniť, že je potrebné pozerať sa na rôzne ponuky z rôznych uhlov a nedať len na prvý dojem. Dúfam, že projekt auta na vzduch poslúžil ako dobrý príklad na ozrejmenie potreby uvažovať v širších súvislostiach, pri kúpe akého koľvek produktu, ktorý nám má priniesť úžitok a nie len starosti. Nikto Vám nepovie celú pravdu ak nieje vhodná pre marketing.

P.S:
Alternatívne pohony, podľa mňa nemajú skvelú budúcnosť, lebo vyžadujú veľké investície do siete čerpacích staníc. Preto sláva hybridným pohonom, dúfam že sa ich dočkáme.
Stanley B| 40494 komentárov.| Pridať komentár| Informačný e-mail Vytlačiť článok
Dátum a čas servera.
Vaša IP:3.80.218.53
Dátum:10.12.2018
Čas:09:14
 


Vydané články
Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Radúz
Blahoželáme.

 
 
Kurzový lístok
Švajčiarsko1CHF20.134-
Ceská republika1CZK1.131-
EMU1EUR30.126-
Vežká Británia1GBP30.926+
Madarsko100HUF11.316-
Japonsko100JPY23.652+
Poľsko1PLN7.266-
USA1USD21.385+
MMF-ZPC-SDR1XDR33.014+

Platné ku: 31.12.2008
 
Prihlásenie
 
Užívateľ:
Heslo:
 
Hodiny
Anketa
CHCETE UŠETRIŤ PENIAZE za mnohé služby ktoré využívate ?

Áno, chcem a už viem ako !
9616  (9616 hl.)
Áno, chcem, ale neviem ešte ako ;-( !
3098  (3098 hl.)
Nie, nemám na čom ušetriť !
2838  (2838 hl.)
Nie, nechcem, peňazí mám ako pliev !
2950  (2950 hl.)

Celkom hlasovalo: 18502

 
Počasie.
 
Piškôrky
Rozmer 14x14
 
Kontakty
  • Administrátor
  • Redaktor
  • Webmaster
 
 
Super PC
Tento web site bol vytvorený s pomocou phpRS.
Na tejto stránke použité názvy programových produktov,
firiem apod. môžu byť ochrannými známkami alebo registrovanými ochrannými známkami príslušných vlastníkov. Design upravil Stanley B.